
DPF – Diesel Particulate Filter
Diesel Particulate Filter – Přeloženo do češtiny filtr pevných částic, je zařízení které slouží k odstranění velmi jemných prachových částic (PM10) z výfukových plynů. Tento systém funguje tak, že uvnitř filtru zachytává tyto částice z výfukových plynů na porézním materiálu polo-průchodných kanálků. Následně jednou za čas a za určitých splněných podmínek tyto nahromaděné částice spálí díky vstříknutému palivu do výfukovém systému. Tyto podmínky pro regeneraci bývají různé u jednotlivých výrobců a typu motorů. Ale běžně je zapotřebí jet s vozem konstantní rychlostí, kdy za teploty více než 600°C proběhne regenerace filtru.
SCR - Selective Catalytic Reduction
Selective Catalytic Reduction – Katalyzátor s technologií selektivní katalytická redukce umožňuje snížit emise výfukových plynů u vznětových motorů. Netýká všech chemických sloučenin obsažených ve výfukových plynech, ale soustředí se na pouze na redukci oxidů dusíku (NOx). Dochází k tomu za jízdy, kdy je vstřikována močovina (AdBlue) do výfuku kde, díky tomu probíhá chemická reakce štěpení amoniaku (čpavku) při teplotě 180°C. A právě při této chemické reakci se uvnitř katalyzátoru z NOx stává pouze čistý dusík a voda.


GPF - Gasoline Particulate Filter
Gasoline Particulate Filter –začal se používat v souvislosti s normou EURO 6.2. V českém jazyce bychom spíše řekli filtr pevných částic pro benzínové motory. Podobá se klasickému filtru pro dieselové motory, avšak používá jiný způsob regenerace. Najdeme jej pouze u systémů s přímím vstřikováním. Může být v systému jako samostatný člen výfukového vedení anebo jako součást katalyzátoru umístěním zpravidla za ním. GPF regeneruje při jízdě „bez plynu“ bez vstřikování paliva a bez zatížení oproti DPF kde je běžně vyžadováno udržovat kontinuální rychlost po určitou dobu. K zapálení usazených pevných částic tak dojde pouze kombinací teploty spalin, která musí být 400 až 700° a přísunu vzduchu s přirozeným obsahem kyslíku dodaného motorem v režimu „bez zátěže“.

FAP - Filtre à particules
Filtre à particules – má stejná úkol jako DPF, tedy zachytávat saze z výfukových plynů (PM10). Principiálně funguje stejně jako DPF, ale s tím rozdílem že FAP filtr nespaluje pouze pomocí paliva (nafta) ale i pomocí aditiva. Aditivum má svojí vlastní oddělenou nádržku a vstřikování je řízeno jednotkou, která určí kolik aditiva je potřeba pro aktuální objem paliva v nádrži. Díky tomu je možné provést regeneraci při nižší teplotě. Tento vylepšený systém DPF vymyslel francouzký Peugeot a tak na něj častěji narazíte právě u značek francouzké výroby.
CAT – Catalyst
Catalyst – je zkratka pro katalyzátor, který zásadně snižuje emise jedovatých plynů vznikajících při spalování paliva ve válcích motoru. Jde především o uhlovodíky obsažené v palivu, oxid uhelnatý a oxidy dusíku. Používají se od roku 1992 (EURO 1) kdy katalyzátory byli pouze pasivními členy výfukového systému a od roku 1996 (EURO 2) jsou řízené, v praxi tedy mají na sobě jenu nebo více lambda sondu.

Hradecká 873
534 01, Holice , ČR
+420 466 766 033
Zavolejte nám
info@dpfholice.cz
Napište nám